انتخاب و خرید نرم افزار حسابداری

در کسب و کارهای نوپا و تازه راه افتاده و یا فروشگاهی قبل از خرید نرم افزار حسابداری  باید به سوالاتی پاسخ داد تا نیاز دقیق آن کسب و کار شناسایی شده و بر اساس آن نیازها به دنبال انتخاب نرم افزار حسابداری مناسب بود. اگر بدون دانستن نیازهای کسب و کار اقدام به انتخاب و خرید نرم افزار حسابداری نمایید قطعا پول خود را هدر داده اید. حالا سوالاتی که می توانید از خود بپرسید می تواند به صورت زیر باشد :

کسب و کارتان چقدر گسترده است و تا چه حدی قصد دارید آنرا گسترش دهید؟

چه سخت افزارهایی را برای نرم افزار حسابداری که می خواهید تهیه کنید آماده کرده اید؟

سرعت عملیات فروش و دریافت وجه از مشتری چه تاثیری برروی کسب و کارتان می‌گذارد؟

کنترل موجودی در کسب و کار شما چگونه است؟

و...

دانستن پاسخ این سوالات و چندین سوال مشابه این می تواند راهنمای خوبی برای کسب و کارها باشد که بتوانند بهترین نرم افزار حسابداری مناسب کسب و کار خود را انتخاب و خریداری نمایند. توجه داشته باشید که خریدی که بر اساس این موارد باشد می‌تواند حجم کار قابل انجام را به صورت چشم گیری کاهش دهد و هزینه های کسب و کار را کم کرده و سود را بالا ببرد.


نکاتی را که باید در انتخاب و خرید نرم افزار حسابداری برای کسب و کارتان مدنظر قرار دهید می تواند به شرح زیر باشد:

1. نرم افزار حسابداری مورد نظر باید منطبق با استانداردهای اداره دارایی باشد و بتواند گزارشات ارزش افزوده و گزارشات فصلی را ارائه نماید.

2. نرم افزار باید امکان نصب بر روی سخت افزارهای شما را داشته باشد. مثلا اگر نرم افزار فروشگاهی می خواهید خریداری کنید باید قابلیت نصب بر روی صندوق فروشگاهی را داشته باشد. ویژگی مد نظر ما بحث لمسی بودن سخت افزارهای فروشگاهی می باشد. 

4. کار با نرم افزار حسابداری باید ساده و سریع باشد. در استفاده از نرم افزار حسابداری نباید نیاز به دانش زیاد حسابداری داشت. 

5. نرم افزار باید بتواند تراکنش های مالی با سرعت بسیار بالا را انجام داده و کاربر و مشتری را معطل نکند.

6. باید بتوانید تمامی اطلاعات حساب و کتاب خود را به همراه گزارشات متنوع در آن نگهداری نمایید.

7. محاسبه مالیات و عوارض در فاکتور مشتریان به صورت اتوماتیک انجام شود.

8. امکان تفکیک کالاهای پرفروش و کم فروش فروشگاه وجود داشته باشد تا کالاهای سودآور را شناسایی نمایید.

9. گردش نقدینگی فروشگاه را کنترل کنید و گزارشات کاملی را تهیه نمایید.

و مهم تر از همه :

10. دریافت خدمات پشتیبانی سریع و با کیفیت میتواند از اتلاف زمان در صورت بروز مشکلات احتمالی جلوگیری نماید.

11. حتما به سابقه و قدمت شرکت های نرم افزاری در هنگام خرید توجه فرمایید.


معرفی سایت AccSoft.ir مرجع نرم افزار های حسابداری ایران

انتخاب و خرید نرم افزار حسابداری کاری بسیار وقت گیر و سخت است. در صورتی که نرم افزار حسابداری مورد نیاز خود را بدرستی انتخاب نکنید ، در دراز مدت با مشکلات زیادی مواجه خواهید شد. 

در این میان ، سایت accsoft.ir لیست تمام نرم افزارهای حسابداری موجود در بازار ایران را جمع آوری کرده است و ویژگی های هر کدام را در آن سایت آورده است. شما برای انتخاب و خرید نرم افزار حسابداری مناسب کسب و کار خود می توانید لیست تمام نرم افزارهای حسابداری موجود در این سایت را ببینید و آنها را با هم مقایسه نمایید.

در این وب سایت همچنین مقالاتی برای انتخاب بهترین نرم افزار حسابداری مناسب کسب و کار شما آمده است که به شما در انتخاب و خرید بهترین نرم افزار حسابداری کمک می کند.


ما در این سایت قصد داریم تا لیست نرم افزار های حسابداری موجود در بازار را گردآوری کنیم تا به بازدید کنندگان خود کمک کنیم تا نرم افزار حسابداری بهتری برای خرید انتخاب کنند.

به علت اینکه همه نرم افزار های حسابداری در اینجا جمع هستند ، بازدیدکنندگان می توانند نرم افزار های حسابداری را با هم مقایسه کرده و بهترین نرم افزار حسابداری را برای کسب و کار خود انتخاب نمایند.

به علت اینکه انتخاب بهترین نرم افزار حسابداری برای هر کسب و کار ، کاری پیچیده است در این سایت قصد داریم که معیارهایی برای انتخاب بهترین نرم افزار حسابداری برای کسب و کارها را هم مشخص کنیم تا شرکت ها و حسابداران به راحتی بتوانند مراحل مقایسه و انتخاب بهترین نرم افزار حسابداری را انجام داده و بهترین نرم افزار حسابداری را برای کسب و کار خود انتخاب نمایند.

تا کنون نرم افزار حسابداری بیت ، نرم افزار حسابداری قیاس ، نرم افزار حسابداری ساما سیستم ، نرم افزار حسابداری باتیز و خیلی دیگر از نرم افزار های حسابداری موجود در بازار ایران در این سایت ثبت شده اند.


راس گیری چک

راس گیری چک به دو صورت انجام می شود. در این مقاله دو روش بررسی شده است و نرم افزار راس گیری چک ارگس هم به صورت رایگان در اختیار شما قرار دارد.

راس گیری چک چیست ؟

راس گیری چک ، روش محاسبه سررسید واقعی تعدادی چک با مبالغ مختلف و در تاریخهای مختلف می باشد.

فرض کنید می خواهیم در یک معامله با استفاده از چکهای با مبلغ و تاریخ های مختلف ، مبلغ یک میلیون ریال را برای 30 روز بعد پرداخت کنیم، می توانیم از راس گیری استفاده نموده و چکها را طوری انتخاب کنیم که راس کلی آنها تاریخ مورد نظر باشد.

 

راس گیری چک دو کاربرد دارد.

یکی برای زمانی که می خواهیم وجه فاکتوری را بگیریم و با مشتری قرار می گذاریم که وجه فاکتور را مثلا 30 روزه به ما بدهد.

و دیگری زمانی که چک/چکهایی را اصطلاحا قبل از سررسید تبدیل به پول نقد می کنیم. یعنی چک / چکها را می فروشیم. مثلا یک چک یا چند چک با تاریخ سررسید آینده داریم و آنها را به یک بازاری می دهیم و پول نقد دریافت می کنیم. در این حالت درصدی از پول را به عنوان اسکونت کسر می کنیم.

 

مثال هایی از راس گیری چک

مثال 1: در تاریخ 10/01/94 مقداری کالا به مبلغ یک میلیون ریال می فروشیم و قرار می گذاریم که مبلغ آنها را 30 روزه از خریدار دریافت نماییم. در این حالت می توانیم به صورتهای زیر از مشتری پول را دریافت کنیم.

حالت اول – یک چک به مبلغ یک میلیون ریال به تاریخ 30 روز بعد از مشتری بگیریم

و یا اینکه :

حالت دوم - سه چک به تاریخها و مبالغ زیر از مشتری دریافت کنیم:

چک شماره 1 به تاریخ  20/01/94 به مبلغ 400 هزار ریال

چک شماره 2 به تاریخ 20/02/94 به مبلغ 400 هزار ریال

چک شماره 3 به تاریخ 27/02/94 به مبلغ 200 هزار ریال

راس گیری چکهای بالا به صورت زیر انجام می شود.

اختلاف روزهای بین تاریخ فاکتور و چکها را محاسبه می کنیم و آنرا را در مبلغ چک ضرب می کنیم .

اعداد بدست آمده را با هم جمع می کنیم تا یک عدد کلی بدست آید

عدد کلی بدست آمده را بر مبلغ فاکتور تقسیم می کنیم تا راس چکها بر اساس تعداد روز بدست آید.

با این روش داریم:

چک شماره 1 - 10 روز با تاریخ فاکتور اختلاف دارد و مبلغ چک 400 هزار ریال است بنابراین عدد بدست آمده می شود:

400,000 * 10 = 4,000,000

چک 2 – 41 روز با تاریخ فاکتور اختلاف دارد و مبلغ چک 400 هزار ریال است بنابراین عدد بدست آمده می شود :

400,000 * 41 = 16,400,000

برای چک شماره 3 هم داریم:

200,000 * 48 = 9,600,000

بنابراین جمع کل برابر عدد زیر خواهد بود:

4,000,000 + 16,400,000 + 9,600,000 = 30,000,000

عدد بدست آمده را اگر بر مبلغ یک میلیون ریال تقسیم کنیم عدد 30  بدست می آید . یعنی ما مبلغ یک میلیون ریال را به صورت 30 روز داریم دریافت می کنیم.


نحوه راس گیری چک را در سایت شرکت داده پردازان ارگس به صورت کامل ببینید و نرم افزار راس گیری چک را هم به صورت رایگان دانلود نمایید.


نمونه آیین نامه تنخواه گردان در حسابداری

آیین نامه تنخواه گردان متن یا سندی است که دستوالعمل های مربوط به تنخواه گردان را مشخص می کند. همانطور که در فیلم های آموزشی حسابداری با استفاده از نرم افزار حسابداری گفته شده است ، تنخواه دار کسی است که مبلغی در اختیار وی قرار داده می شود تا هزینه های ریز را پرداخت کند. بعد از گذشت چند روز (بسته به اینکه چقدر هزینه کرده است) لیست هزینه های انجام شده را در نرم افزار حسابداری ثبت می کند و نرم افزار حسابداری نیز سند حسابداری آنرا در قسمت حسابداری مالی صادر می نماید.

در خیلی از شرکت ها برای تنخواه گردانی و عملکرد تنخواه داران یک سری دستورالعمل وجود دارد که در اینجا یک نمونه از آنرا آورده ایم.

شرکت نمونه
دستورالعمل مالی استفاده از تنخواه گردان


ماده ۱ : کلیات 
۱ـ۱ـ هدف از تهیه و تدوین این دستورالعمل , تسریع در انجام هزینه های جاری و جلوگیری از توقف کارها و ایجاد هماهنگی و کنترل بیشتر درهزینه های جاری شرکت می باشد .

پرداختهای شرکت عمدتا توسط بانک انجام می گیرد لیکن پرداخت هزینه های ضروری و فوری به جهت تسریع در کار برمبنای این دستور العمل و از محل تنخواه گردانهای نقدی که به همین منظور ایجاد می شود انجام خواهد گرفت .

همانطور که مشخص است تا اینجا همان فلسفه تنخواه را برشمرده است که عبارتست از تسریع در انجام هزینه های جاری . البته باید توجه داشت که طبق قانون جدید مالیاتهای مستقیم ، هزینه های بالای 5 میلیون تومان باید فقط از طریق سیستم بانکی پرداخت شوند.


۲ـ۱ـ تنخواه گردان عبارت است از مبلغ ثابت یا متغیر وجه نقد نزد صندوق , بانک یا موسسات مالی که به تناسب حجم پرداختهای جاری , پس از اخذ تضمین کافی به اشخاص صلاحیتدار شرکت واگذار می گردد . این وجوه معمولا پس از مدت زمان معین یا صرف میزان مشخصی از آن , براساس صورت خلاصه تنظیمی تنخواه گردان تسویه می گردد .

۳ـ۱ـ مدیرامورمالی مجاز است به منظور تسهیل درامر پرداخت مخارج واحدها , تنخواه گردان انتخاب و به تصویب مدیر عامل برساند همچنین قسمت های مختلف شرکت که احتیاج به وجوه تنخواه گردان نقدی دارند , تقاضای خود را با ذکر مبلغ و همراه با توجیهات و دلائل کافی و همچنین نوع و مشخصات هزینه هائی را که از محل تنخواه گردان پرداخت خواهد شد به امور مالی ارسال خواهند نمود .

در اینجا مشخص شده است که باید مدیر امور مالی تنخواه دار انتخاب شده را به تایید و یا تصویب مدیر عامل برساند. این امر ار می توان توسط یک نامه اداری کتبی به مدیر عامل ابلاغ نمود و مدیر عامل با پاراف کردن آن نامه تاییدیه خود را صادر نماید. از آنجا که نامه های اداری و گردش آنها در نرم افزار اتوماسیون اداری ثبت می شود ، مشخص است که شرکت های متوسط و بزرگ نیاز به نرم افزار اتوماسیون اداری نیز خواهند داشت. همچنین سایر واحدها هم که می خواهند درخواست مبلغی به عنوان تنخواه گردان را بنمایند، می توانند از طریق نرم افزار اتوماسیون اداری اقدام نمایند.


۴ـ۱ـ ایجاد تنخواه گردان نزد هریک از شعب بانکها و موسسات مالی اعم از دفتر مرکزی و کارخانه منوط به پیشنهاد مدیرعامل و تصویب هیات مدیره خواهد بود و برداشت از این حساب با امضای متفق تنخواه گردان و مدیرعامل یا مدیر امورمالی میباشد معمولا در کارخانجات تنخواه مشترک ب امضای مدیرکارخانه و مسول  مالی مستقر در کارخانه  صورت می گیرد .

این قسمت هم مربوط به تاییدیه گرفتن است و ثبت نامه های اداری ، که می تواند توسط یک سیستم اتوماسیون اداری به صورت کامل مدیریت شود. 

۵ـ۱ـ درمورد حساب تنخواه گردان نزد بانکها و موسسات مالی , به هیچ عنوان چکهائی که بنام شرکت ازمحل درآمدها واصل شده است , تحت هیچ عنوان به این حساب منظور نمی گردد , ضمن اینکه تنخواه گردان اجازه استفاده از حساب مذکور در امور شخصی را نخواهد داشت .

جالب است بدانید که چکهای دریافتی که اشخاص طرف حساب شرکت به شرکت پرداخت می کنند ، نباید به این حساب تنخواه گردان نزد بانکها خوابانده شود. در حقیقت منبع تغذیه حساب تنخواه گردان ، فقط می تواند صندوق شرکت و یا چک های صادره از حسابهای جاری شرکت باشد. به زبان ساده ، چک اشخاص را نمی توان به حساب تنخواه گردان خرج نمود. اگر زیاد با چکهای دریافتی و چکهای پرداختی سر و کار دارید بد نیست که به مقاله راس گیری چک هم در همین سایت سری بزنید.

۶ـ۱ـ هرگاه وجوه تنخواه گردان نزد بانکها و موسسات مالی نگهداری شود ، مسئولین تنخواه گردان بایستی تصویر چکهای صادره را به همراه سند مربوطه ضمیمه گزارش تنخواه نمایند , همچنین چک بایستی دروجه ذینفع صادر و حواله کرد آن خط زده شود و صادر کننده , از صدور چک بی محل و چک دروجه حامل جدا خودداری نماید با این حال , تنخواه دار مکلف است درهرماه گردش حساب مذکور را به امورمالی ارائه نماید . ضمن اینکه هرنوع اسناد پرداخت , اعم از چک یا دفترچه های بانکی نیز بایستی پس از انقضای مدت استفاده , ته سوش آنان به امور مالی واگذار گردد .

موارد بالا به کلیات و مجوزها پرداخته بود. در موارد پایین نحوه اجرایی شدن عملیات تنخواه گردان و همچنین نحوه ثبت سند حسابداری عملیات تنخواه گردان در نرم افزار حسابداری و نرم افزار خزانه داری را مشخص می نماید.